Görsel düşünme becerisi nedir?

Biz sözcüklerle iletişim kurduğumuza göre, sözcüklerle düşünüyoruz. Fakat daha doğrusu,  sözcükleri kullanarak görsel imajıyla düşünüyoruz.

Görmek, anlamak demektir. İngilizce ‘see’, Fransızca ‘voir’ ‘anlamak’ demektir. Algılama şekilleri aynıdır.

Sözcük, imaja bağlamak için bir şanstır. İnsan, hiç sözcüğü kullanmadan düşünebilir. Fakat imajı kullanmadan düşünemez.

Anlamak; harfleri /sözcükleri görsel imajıyla canlandırmak demektir.

Düşünmek; o canlandırılmış görsel imajıyı işlemek (taşıma/şekil değiştirme/ karşılaştırma/çağrışım gibi somutsal işlemi yapmak) demektir.

Fakat görsel imajını canlandırma ve işleme, sadece beyin içinde yapıldığı zaman kişisel yeteneğiyle alakasız çok miktar enerji tüketilmektedir. O yüzden canlandırma ve işlemeyi resim-şekli çizerek gereksiz enerji harcamadan tüm enerjisini düşünmenin kendisi olan görsel imajını işleme için kullanabilir.

Resim-şekli çizdiği zaman kolayca cevaba ulaşabilmenin, değişik çözümlerin aklına gelmesinin sebebi, sınırlı enerjisini düşünmeye toplanabildiğindendir.

Her şeyin temel gücü olan mutlak temel akademi yeteneğinin 12 yaşına kadar yetiştirilmesi gerekmektedir. Okul öncesinden çocuklara zarar vermeden başlanabilmesi, en büyük avantajıdır. Temel akademi yeteneğinin kaynağı olan görsel düşünme becerisi, dört işlemler, cebir, fonksiyon, geometri, SBS, ÖSS, daha ilerisi iş hayatında, ömür boyunca büyük bir güç kaynağı olacaktır.

Bütün çocuklar görsel düşünme becerisine sahiptir.  Fakat nasıl kullanacağını bilmiyorsa tesadüfen keşfetmiş çocuklar hariç bilinçli kullanamaz.

Donguri sorularını resmi-şekil çizerek çözmek, görsel düşünme becerisini geliştirmek için en mantıksal yöntemdir.

Eğitim Danışmanı Tayzo Itoyama

Work shop in TOKYO

10 Comments Kendi yorumunu ekle

  1. Yılmaz Akçınar diyor ki:

    Merhaba,
    Benim 3 ‘e giden bir kızım var. Acaba okulda sorulan matematik sorularını donguri yöntemiyle çözdürsek mi iyi olur? yoksa özel donguri soruları elde etmemiz mi gerekiyor?

    Beğen

    1. ankmm diyor ki:

      Merhaba YIlmaz Bey. Bir de DONGURİ ‘ye hoşgeldiniz!

      Mesela 3 sınıf A.Ş. sınıfta anlatılan soruları da şekli çizmeye çalışıyor. Sınavlarda anlayamadığı soru varsa küçük şekli çizip düşünür, sonra işleme geçer.

      Mesela, M. Çalışma kitabı S.131 17.sorusuna bakın.” Doğum günüm için aldığım pastayı 16 eş dilime böldüm. Ayla, pastanın 1/8’ni, Kerem 1/4’ini yedi. Ayla ve Kerem kaç dilim pasta yemiştir.” Bu soruyu sadece 16:8=2 16:4=4 2+4=6 pasta
      diye çalışmaktansa, (okulda öyle öğrenmişlerdir)gerçek pastayı çizsin kessin baksın. Neler keşfedebilir. Bir yuvarlak çember nasıl 16 eşit parçaya bölünür. 2/16=1/8 4/16=1/4 bunlar yaşayabilir. Öğretmenize gerek yok. Ama, 5.sınıfta kesirlerde sadeleşmeyi öğrenirken iş kolaylaşacaktır. Çalışmayı hemen bitiriyorsa farkedemiyor hiç acele etmesin. “Ayla haksızlık…”gibi duyguları kızınız hisseder. Bu çok doğal şey. Biz robot değil insan yetiştiriyoruz.
      Kitapta aynen 3 tane soru daha devam ediyor. Bunları yaptırmıyoruz. Bir soruyu derin derin çalıştırın.

      Donguri sorularını ben isteyenlere bir ücret karşılığı gönderiyorum.

      Ayrıntılar için maildan anlatacağım. Lütfen donguri_ankmm@yahoo.com
      adresine masaj gönderin.
      Eğer yeriniz Ankaradaysa ne mutlu. Direkt temas edebilirsiniz.

      Beğen

  2. Canan KARAKURT diyor ki:

    merhaba benim kızım 1.sınıfa gidiyor sitenizi yeni keşfettim ve çok beğendim gerçekten anlatılanların düşününce doğru olduğuna inanıyorum.dün kızımın 1 problem ödevi vardı onu sziin anlattığınız gibi şekil çizerek yapmasını istediğimde daha çabuk anlayıp daha kolay çözdüğünü farkettim bana 1.sınıfla ilgili kızıma yaptırabileceğim problamlar yollarmısınız?Tabi sizin yöntemle çözebileceğimiz şekilde.teşşükür ederim.

    Beğen

  3. Canan KARAKURT diyor ki:

    yalnız lütfen birkaç tanesi çözüm örnekli olursa sevinrim

    Beğen

    1. ankmm diyor ki:

      Merhaba Canan Hn. Donguri ailemize hoşgeldiniz. Böyle peş peşe tepki gelmesi beni nasıl mutlu ediyor anlatamam. Ben anasayfanın üst yerine “çocukların akademi becerisi kontrolü”diye sayfa ekledim. Lütfen bunu kullanarak kızınızın dorumunu bana e-mail ile bildirir misiniz. İsteksizdi, kızmaya başladı, kafana göre yanlış işlem yapıp farkında değildi gibi tarz da varsa bunları da bildirin.

      Donguri sorularının daha fazlası, telif hakkı Japon Donguri Club’a ait olduğu için maalesef bedava gönderemiyorum. Blogda bir şey satmak yasak olduğu için ben fiyat konusunu size mail ile bildireceğim. (Müsaittir ve Japonyada satılanlarla aynı fiyattır)

      Ya da, blogumda Donguri soruları bayağı var, sizinki 1.sınıf olduğu için 0mx sorularından kullanabilirsiniz. Çözüm örneği konusunda, elimde bizim çocuklarımız ve benim yaptıklarım var. Ama blogumda da örnekler var ve yeni yazıları eklemeye devam edeceğim.
      “Resim-şekil böyle olmalı”gibi kural yok. Onemli olan orijinal olması ve cümleye göre ifade edilmesidir.

      Ben de başlangıçta bir şey anlayamadım. Birkaç ay siz de birlikte çözmeye çalışın. Yavaş yavaş siz de alışacaksınız ve çocuğnuzdan çok şeyi öğrenebilirsiniz.
      Unutmayın, Donguri soruları çabuk anlayıp kolay çözmesi için değil, deneyerek farklı çalışarak düşünme modellerini kazandırmak içindir. Benim büyük oğlum 2.sınıftayken başladı ve 4 ay boyunca çoğu yanlış cevabı çıkartıyordu. Ama 5. aydayken aniden doğru bulmaya başladı. Endişe etmeyin.

      Beğen

  4. Derrick Emoto diyor ki:

    Faydalı paylaşım için teşekkürler.

    Beğen

  5. Bilge diyor ki:

    ben matematik öğrencisiyim. yazılarınızı çok beğendim. Gerçekten haklısınız. görsel olarak daha çok şey kavranabiliyor. Üstelik bu donguri yöntemi çok zevkli görünüyor. Böyle bir yöntemi bizlere tanıttığınız için teşşekkür ederim.

    Beğen

    1. ankmm diyor ki:

      Merhaba Bilge Hanim. Ilginize tesekkur ederim. Donguri yontemini kullanarak kucuk cocuklara ders verebilirsiniz. Sorulariniz varsa herzaman sorabilirsiniz.

      Beğen

  6. Neslihan Kantar diyor ki:

    Merhabalar
    Kızım 1.sınıfa gidiyor.öğretmeni türkçe derslerinin iyi olduğunu fakat matematiği geç anladığını söylüyor.zaten bende farkındayım.bir konuyu defalarca örnek çözüyor bir zaman sonra anlıyor.örnekler çözüdürüyorum.ertesi gün yeni görmüş gibi bakıyor. Hatırlatınca yapıyor.bu tsisteme nerden başlamalıyım.şimdidenteşekkürler.

    Beğen

  7. ankmm diyor ki:

    Merhabalar.

    Öğrenmek, hatırlamak için önemli anahtar “duygu” yani çalışmaktan eğleniyorsa kolay unutmaz. Tersini sıkılıyorsa insan kendi beyne zarar vermemek için yani stresten korumak için çabuk unutur.

    Örnek çözdürürken gün de bir soru seçin, gerekiyorsa gerçek nesneyi kullanarak,(parmak, para) resmi çizdirerek bir kez çalıştırın. Eğlenerek çalışmak çok önemli, mesela kızınızın sevdiği hayvan isimleri kullanabilirsiniz, yanlış yapsa da kızmak yok, çözme yöntemini ezberlemek değil düşünme alışkanlığı önemli olduğunu unutmayın.

    Kalan saati bilgisayar ipad gibi elektrik cihaz olmayan şekilde oyun için harcasın. Çevrede abisi ablası varsa onlar mat öğretmeninden daha çok iyi gelecektir.

    Benim çocuğum da geç anlıyordu. Kızınızın kendi temposu yavaş olabilir, en azından evde bu tempoyu koruyabilirseniz(siz de aynen yavaş hareket edip yavaş konuşacaksınız) kızınızın duygusu sağlamlaşır, öğrenmeye daha açık olacaktır.

    Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s