Donguri soruları nedir?

Bu sorular, düşünme becerisini ölçmek amacıyla değil, düşünme becerisini yetiştirme amacıyla hazırlanmıştır. Çözüme ulaşılamazsa da cümleyi resim-şekle dönüştürüp eğlenerek çalışılabilir.

Okuduğu sınıfa uygun detaylı okuma-anlama yeteneği ve mantıksal düşünme becerisini yetiştirerek duygusal canlandırma da yapabilmesi için, değişik karakterler ve fantezi kurgulu eğlenceli hikâye yapısına sahiptir.

Soruları çözerken mümkün olduğu kadar somutsal resim-şekli kendi kendine çizip onu işleyerek somutsal uğraşarak düşünme kurmaları önemlidir.

Sonuç olarak konsantre, düşünmeye devam etmek için gereken sabırı yetiştirebilir.

Hesaplama yapmaya yönelik işlemler ve cevabı, resim-şeklin canlandırması ve işlemesinin matematik diline tercüme edilmesinden olduğu için, düşünme becerisini yetiştirmekten esas olarak farklıdır ve önemli değildir. Tersine 1.den 3. sınıfa kadar çocukların düşünce becerisinin yetiştirmesine engel olabildiğinden dikkate alınması gerekmektedir.

Not: hesaplama yapmaya yönelik işlemler gerekiyorsa 4- 6. sınıftayken kısa sürede konsantre şekilde çalışabilir.

Resim-şekli referans alarak anlamaya çalışan yöntem popüler olmasına rağmen resim-şekli üzerinde çözüme kadar ulaştırmıyordu. Fakat çözüme kadar ulaşmak, değişik düşünme modellerini geliştirmek için asla vazgeçilmeyen öğedir. Sorularla birlikte zaten verilen resim-şekil değil, orijinal resim-şekli kendi çizerek kopya-taşıma-şekil değiştirme- karşılaştırma gibi somutsal işlem(düşünme) yaparak ve istenilen cevabı görene kadar uğraşarak mantıksal anlama-yöntemini kendi kendine ararken ’düşünme modelinin geliştirmesi’ mümkün olmaktadır.

Çocukların zaten sahip olduğu yeteneğini uyandırmak için veli, çocuklara baskı yapmadan rahat beklemesi gerekmektedir. Çocukların ilk adım atmalarını bekleyemiyorsanız kendi kendine düşünemeyen, hep başkasına bağlı olan beyini yetiştireceksiniz. Daha önce görmediği sorulara karşı deneme bile yapmadan refleks olarak “anlamadım” “daha öğrenmediğim için yapamam” tavrını gösteriyorsa acil olarak ders çalışma yöntemini değerlendirin. Bu sorunlar çocukların kişisel yeteneğiyle alakalı değildir.

Burada bir çözüm gösterelim. Veli, çocukların yanına oturup farklı bir soruyu komik,  çocuklardan biraz da beceriksiz resim-şeklini büyük, YAVAŞ-DERİN-SAKİNCE çizerek eğlendiğini göstermeye devam etsin. Cümleyi resim-şekle dönüştürmeyi göstermek;  sözle anlatmak değil dolaylı yaşatmak demektir. Sonuç olarak çocukların ilk adımı atmaları kolaylaşır.

Çok miktarda soru çözdürmeyi tavsiye etmiyorum. Çok soru çözmeye kalktığı zaman en kısa yoldan cevabına ulaşır olur ve sonuç olarak değişik düşünme modeli yetiştirme zamanı, basit modelin kuvvetlendirme zamanına dönüşür. Sadece çözmek veya hızlı çözmek ya da gereksiz işlem yapmamak gibi şeyler, düşünme modeli yetiştirmesini bitirdikten sonra ancak olan yöntemlerdir. Şimdi,  ne kadar değişik düşünme modellerini yaratabilirse o kadar iyidir ve soruyu(malzemeyi)kullanarak, ne kadar eğlenerek değişik ya da uzak yollardan gidilmesi önemlidir.

(Çözme yöntemi)

1. Sadece bir kez soruyu okuyun.

Not: bir cümle okuyup resim-şekli çizin. Devamında bir cümle okuyup resmi-şekil çizin. Hiç olmazsa da bir günde bir cümlelik çizin. Önemli olan bir kez okumasıdır.

Not:  Başlangıçta çocuklar Donguri sorularına alışana kadar birkaç kez okuyabilir. Sonra, yavaş yavaş bir kez okuma kuralını uygulanın.  Çocuk doğru cevabına ulaşamazsa, tekrar başından cümleyi okusun.

(SBS sınavında birkaç kez okumak için vakit yoktur.)

2. Silgi kullanmayın. Hatanın farkına varınca yalnızca çarpı koyun.

Not: önemli olan düşünce sürecidir.

3. Cevabı aklınıza gelse de resim-şekil çizin. Basit çizgi şekli kullanmayın.

4. Resim-şekli çizdiyseniz soruya bakmadan resim-şekil üzerinde düşünün.

Not: resim-şekilin kendisiyle düşünüp anlamaya çalışın.

5. Cevabını görmek için resim-şeklini değiştirin.

6. Cevabını bulduysa (gördüyse) hesaplayarak emin edin.

Not:  Zihinden hesaplamadan, muhakkak yazarak sayıp yapın!

7. Kibarca işlemsel yazılımı yazın.

Not: işlemsel yazılım matematiksel dil demektir. Fazla-eksik olmadan yazın.

8. Cevap, birime dikkat ederek işlemsel yazılımdan başka yere yazın.

Not: kâğıt üzerinde (resim-şekli, yazarak sayılmış hesaplama, işlemsel yazlım, cevap) gerekmektedir.

Not: işlemsel yazılım 3.sınıf ve 4. sınıfa kadar yapılmadan çözülebilir.

9.‘Anlayamadım defteri ’ni hazırlayın.

Bir şekilde çözüme ulaşılmazsa hemen sonra denemesin. Donguri’de üst seviye soruları da mevcuttur. Resim-şekli kullanarak düşündüğü soru, bilinçaltında düşünmeye devam ettiği için bir süre sonra tekrar denenmesini tavsiye ederim. Yaz tatilinde ‘Anlayamadım defteri’ standart olarak sindirebilirsiniz.  ‘Anlayamadım defteri’ içindeki sorularından gene çözemediği soru çıktıysa orada kalsın.  ‘Anlayamadım defteri’, 6.sınıftayken hepsini sindirmeye çalışın.

Çözemediği soruları ‘Anlayamadım defteri’ne yapıştırın.  Ödev ya da sınavlarda yanlış yapılan soruları da cevapları, varsa çözümleriyle birlikte yapıştırın.  Bu, zayıf noktalarını gösteren bir defter olur.

Çocukların bilemediği sözcükleri veli açıklayabilir. Onun dışında ipucu vermek yasaktır. İpucu almadan, bembeyaz bir kâğıt üzerine doğuran, kendi gücüyle çizen, resim-şekli kullanma sonucu oluşan %100 kendine güven ve orijinalite  uygulamalı  hakiki akademi yeteneğini yetiştirir.

Donguri Club Eğitim Danışmanı Tayzo Itoyama

Ana sayfa http://dl.dropbox.com/u/78229866/index.html

Donguri çocuklarının defterleri   http://dl.dropbox.com/u/78229866/works_0-6.html (Sayfanın alt kısımda Japon çocuklarının Donguri çalışmaları vardır.)

Donguri sorularından 0MX05 demo  video görüntüsü

http://donguritr.blogspot.com/2010/12/0mx05-demo-goruntusu.html

<0MX05>

Karınca yolculuğa çıktı. Gideceği yer çok uzak olduğu için başlamış ağlamaya. Gözyaşları döküle döküle bir göl olmuş. Karınca çok susamış, o gölden su içmeye karar vermiş. Bütün suyu 6 kerede içerek bitirmiş. Bir içişte 3 damla gözyaşı içtiyse karınca ne kadar gözyaşı dökmüş?

Cevap: 18 göz yaşı

3MX41 demo

http://donguritr.blogspot.com/2010/12/3mx41-video-goruntusu.html

<3MX41>

Kalamar ve ahtapot 10’ar tane CD fırlatıyor. Başlangıçta ikisinin 20’şer tane şekeri var. CD yere düştüğünde üst tarafı gelirse 7 şeker alabiliyor, alt tarafı gelince 2 şeker geri veriyorlar. Kalamar 4 kez, ahtapot 9 kez CD’nin üst tarafını getirdi. Hangisinin şekeri kaç tane az oldu?

Cevap:kalamar 45tane az

Görüntüler Japon Donguri Club temsilcisi İtoyama Hoca tarafından hazırlanmıştır.

One Comment Kendi yorumunu ekle

  1. berrin diyor ki:

    gerçekten harika ama işte türkiyedeböyle sistemolsa gerçektende başarılı iş adamları olur

    Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s