Bütün çocuklar zaten yeteneklidir

Vücut, kullanılmazsa sertleşir ve kullanılamaz hale gelir. Beyin de aynıdır.  Sertleşmiş beyine sahip olan çocukların düşüncesi fakirdir.  Beyin kullanmak, düşünmek demektir.

İnsan, 9 yaş** civarında somut düşünceden soyut düşünceye geçer. Fakat düşünme modelleri, en geç12 yaşa kadar tamamlanır ve bundan sonra kazandırmak güçleşir.

İnsan, 12 yaşa kadar değişik açılardan düşünmeyi (soyut düşüncesi) kazanabilen doğal gelişme programına sahiptir.  Tersine, küçük yaşlardan ders çalıştırma ve gruplara göre soru çözme gibi işlemi yaptırılırsa çok kötü karşılık alabilirsiniz. Küçük yaşta yapılması gereken şey, bütün zamanı kullanarak ‘yavaş, derin, sakince’ şekilde, anlamını gerçek hayatta yaşamış zengin sözcüklerini kazandırarak  düşünme becerisinin verilmesidir. Bu eksikse ‘somuttan soyuta..9 yaş duvarını aşamazlar. Ne kadar hızlı saymayı yapsa da, ne kadar satıh sözcükleri biliyorsa da alaka yoktur.

İnsan gelişme programına uymayan ders, zaten çocukların var olan gücünü azaltabilir. Veli, bunu fark edemezse anlamsız sınırsız eğitim dünyasına çocukları atabilir.

İnsan gelişme programına uymayan eğitim çocuklara ciddi zarar verebilir. Özellikle gelişmekte olan 12 yaşa kadar hassas beyin dayanmaz ve kötü sonuca yol açabilir. 12 yaştan sonraki beyin, ağır derslere dayanıklı olur ve zengin bilgileri öğrenmeye uygun dönem başlar.

Erken yaşta dershaneye gitmeye başlayan çocuklar, sonradan dershaneye başlayan çocuklardan geride kalabilir.  Bunun nedeni, okul bittikten sonra dershane veya  kurslara gidilip, günün çoğu sadece öğrenmek ve ezberlemek için harcanıldığından dolayı özgünce düşünüp hareket etme fırsatını aksattıklarının sonucudur.

Çocuk, durmadan büyüyor. Veli, çocuklara gerek olan ve gerek olmayan şeyleri bilerek, çocukların doğal, mutlu gelişmesini sağlamalıdır.

9 yaş** duvarı

İlkokul 1.2.3. kadar hep yüksek not almış bazı çocukların ortaya geçmesine birlikte, aniden “anlayamıyorum” demeye başlarmış. O kadar çok var ki, bunun nedeni, ilkokul 1.2.3. döneminde konuları derin şekilde anlamadan ilerlemesi sonucu, sadece yüzeysel anlama becerisini kazanmasındandır diye düşünüyorum. 1.2.3. döneminde yapılması gereken düşünme becerisi geliştirmesi yapmadan sayma ve ezberleme yöntemiyle not almış çocuklar, ilerde zor durumla karşılaşabilir.

İnsanoğlu, genelde 9 yaş civarında düşünme tarzını değiştirebilir. Somut düşünmesinden soyut düşünmesine geçebilir. Bu duvar aşılıp soyut düşünmesi etkili olur. Fakat beyin içinde yeterli düşünme becerisi olmazsa bu duvarı aşmakta zorlanır. Eğitim dünyasında buna ‘somuttan soyuta geçen nokta’ denir. Duvarı geçemeyen çocukların genelde düşünme becerisi eksiktir.

Gerçek zeka, soruları gruplaşıp hemen işlemi yapma, yani ‘çözme yöntemini ezberleme’ değildir. Hiç görmemiş yeni sorularla karşılaştığında kendine güvenerek düşünce kurma becerisini kullanabilmektir.

Yapabilmek ve anlamak

Bazı çocuklar, anlamazsa da yaparlar. Bu, yükselemeyen çocukların erkenden tespit etmesini engeller. “‘Yaptı. Yaptı. Hadi ilerleyelim” diye ilerleten eğitici, sonuçta geri dönmek bile mümkün olmayan duruma çocuğu sürükleyebilir. ‘yaptığı için ilerleme’, ‘yüksek kademeye geçme’ ye eşit değildir. Tersine, sadece yeni yöntemini ezberlemek, yani en fakir tecrübeleri çok yapıyor demek. Bu, birçok insanlar tarafından yanlış anlaşılan noktadır. Yapsa da anlar olmaz.

Hiçbir veli, kendi çocuğunun böyle olacağını istemez. Fakat okulda tek tek çocukların zekaları ölçülmez. Velilerin yapması gereken şey, okul notu yükseltmek için can atma değil, çocukların kendini güvenerek hayatını devam etmesini sağlamak için düşünme becerisini geliştirmektir.

Düşünmeyen beyin, düşünemeyen beyine dönüşür

Alışkanlıklar, yapılan ve yapılmayan olarak iki türlüdür.  Çocuklar için en tehlikeli olanı, düşünmeyen alışkanlıktır.

Düşünmeyen alışkanlık, düşünmeyen beyini yaratır ve hemen düşünemeyen beyine dönüşür. Düşünemeyen beyin, karışık-soyut-zahmetli şeyleri rahatsız, gereksiz diye ret etme tepkisini gösterir. Yerinde duramama, kısa düşünceli, kaba sözler ve şiddete yola açabilir. İyice okumaz, düşünerek harekete geçmez gibi değişik sorunları yaratabilir. Bunların sebebi, yeterince vakit harcayarak düşünme becerisini geliştirmediğindendir. Bu sebeple, çocuklara yeterince zaman kullanarak düşünme alışkanlığını vermek gerekiyor.

Hızlı çalışma düşman olur

İşlemi hızlı çalışabilirse güzel diye düşünenler vardır. Ama 1.-5.sınıflar döneminde hıza gerek yoktur. Çünkü düşünme becerisini kazanması gereken döneminde hız düşman olabilir.

‘Hızlı işlem ve düşünme, ters ilişkidir’ sözünü biliyor musunuz? Basit işlemi hızlandırmak için, düşünmemek gerek. Hızlı işlem yaparken kafa çalışmıyor. Yani, hızlı işlem düşünmeyi engeller.

Hızlı işlerken beyine ‘düşünme’ diye emir gelir. Onun için, küçük yaşta en dikkat edilmesi gereken şey, hızlı çalışmaktır. ***

Düşünme becerisi nasıl geliştirebilir?

İlkokul 1.-3.döneminde yapılması gereken şey, düşünme becerisi ve evde ders çalışmanın doğru alışkanlığını kazandırmaktır. Düşünme becerisini geliştirmek için, çok miktarda işlem tekrarlamadan kaçmalıdır.  Bunlar stres yaratır ve beyine zarar verebilir.

Temel zekâ, sadece işlem yapma ve ezberleme değil. Temel zekâ, öğretmen ya da başkasının sözünü iyi dinleyebilmek, sözünü iyi anlayabilmek, soyut şeylerini somutlaşabilmek, yani düşünme becerisidir. Bunlar okulda günlük derslerde bir dereceye kadar verilir. Okul öğretmeninin işi budur. Temel zekâ eksik olanlar, büyüdükten sonra kendini bilmeyen kararsız insan olabilir.

Evde ders çalışırken yapılmaması gereken konular;

Aşırı hızla çalıştırmaktır. Önemli sınavlara hazırlamak için hızlı çalışma, anca 6.sınıfının bir döneminde başlayabilir ve daha çok etkilidir.

Düşünme becerisi, sözlerini somutlaşırken yaratılır. En kolay ve etkili somutlaşma yöntemi, kaliteli matematik sorularını şekil ya da resmi çizerek çözmektir. Böylece Görsel düşünme becerisini kazandırabilirsiniz.

1.2.3.dönemindeki devletin matematik programı fazla yoktur. Bu çok önemli noktadır. Örneğin, sözlerini canlandırma becerisini kazandırmak veya birim konusu gibi şeylerini yeterince anlamak, ilerde yükselmenin şartı olur. Onun için ileri derecede ders yapmak tehlikelidir. Sonuç olarak çocuklara sadece yük olur ama düşünme becerisini geliştiremez.

Yazmayı beceremeyen yaştaki çocukların zorlanarak yazdığı zaman gücünü harcar ve düşünme konusundan uzak kalır. Çocuklar ödevden usanır, nefret eder,  hatta ilerisinden de ümitsiz kalabilir.  1.sınıf çocuklara bir iş verildiyse, yetişkinin yaptığının en az 6 kat miktarına eşittir.   Eğer kendi çocuğunuzun beyninin nasıl etkilendiğini öğrenmek istiyorsanız, çocuğunuza verilen ödevin 6 kat fotokopi yapın ve bir ay boyunca siz çalışın. (2.sınıf ise 5kat, 3.sınıf ise 4 kat olur)

İlk Öğretim 1–5 sırasında, önemli olan miktar değil kalitedir.  Anlamsız çalışma için harcanan zamanları zekâ geliştirmek için kullanırsa çocukların zekâları fırlar.

Zekâ, düşünme becerisidir. Ne yazık ki, zekâyı ölçmeyen testlerden yüksek puanlarını alsın diye uğraşıyorsanız ‘okulda yüksek not alıyor ama zekâsı pek gelişmemiş’ çocukları yetiştirebileceksiniz.

İlkokul 1.2.3.döneminde ödev, her gün az miktarda verilmeli. Çünkü her gün evde çalışma alışkanlığını kazandırmak gerek.  Yazılar güzel olmasına gerek yok ama kibar olmalı. (güzel yazı, ilerde kazanma fırsatı vardır)

Ödev için harcaması uygun saatler, 1.2.sınıf için 20 dakika, 3. sınıf için 30 dakika, 4. sınıf için 40 dakika, 5. sınıf için 50 dakikadır. Kaliteli matematik sorularını resim yaparak ya da şekil çizerek çözmek için haftada 1 gün zaman ayırmalıdır.

‘Soruları deftere yaz’ şeklinde yaptırmak iyi değil. Bazı öğretmen, soruyu yazarsa daha iyi anlar diye düşünür ama bu tipik yanlış düşüncesidir. Yazmak, güç ve zaman ister. Çocuklar detay anlayarak yazamaz. Tersini, yazmaktan usanabilirler.

Çocuklar kendi kendine ders çalışamaz. Her çocuğunun dil derecesi farklı olmasına rağmen, gerçekte öyle kişisel ders kitabı yoktur.   Kendi kendine çalışma, ilkokul boyunca doğru çalışma yöntemini kazandıktan sonra, anca mümkün olan yöntemdir.

12 yaşa kadar çocukların önemli konusu, oyun, arkadaş ve Görsel düşünme becerisidir.  Özgünce oyun oynayan çocuklar, zengin düşünce modellerini elde edebilirler. Çocuklar, 12 yaşa kadar çocukluğunu bol bol yaşamalıdır.

Eğitim Danışmanı Taizou Itoyama

http://reonreon.com/

(tercüme notu)

**9yaş, 9yaşı tamamlandığı zaman demektir

***Hızlı çalışmanın örneği: okuma yarışması— Ankara’nın bazı ilkokullarında yasaklanmıştır.

(tercüme için yardım edenlere teşekkür ediyorum )

5 Comments Kendi yorumunu ekle

  1. Anonim diyor ki:

    Sıtenızı çok beğendım.Her zaman okuyorum.Ve yenı bılgıler eklemenızı sabırsızlıkla beklıyorum.

    Beğen

    1. ankmm diyor ki:

      Merhabalar.
      Bloğumu keşfettiğiniz için çok teşekkür ederim.
      Dil sorunu yüzünden yükleme hep gecikmekte.
      Hemen benim küçük oğlumun yaptığı çalışmayı
      bir tane koyacağım.(Türkçesini sonra düzelteceğim. Affedersiniz)

      Beğen

  2. Pozcu diyor ki:

    Bu güzel siteyi keşfettiğim için kendimi ne kadar şanslı hissediyorum bilemezsiniz.Benim kızım 2002 doğumlu şu ana kadar aslında ne kadar yanlış çalıştığımızı gördükçe içim sızladı…En çok da kızım için..Ben başarılı olmanın çok sayıda test çözmekten geçtiğne inanmışım körü körüne..Şimdi hayatımızda yeni bir sayfa açıp neler yapabileceğimizi merak ediyor vereceğiniz bilgiler için sabırsızlanıyorum..

    Saygılar,selamlar

    Beğen

  3. ankmm diyor ki:

    Merhaba Pozcu Hn. Japon Donguri clup sitesini keşfettiğimde ben de aynen hisettim. Uzun zaman ben çocuğuma kızıyordum, “Neden anlamıyorsun! Neden kendi ödevini yapmıyorsun!”diye. Ben hatalıyıdım, çocuğuma özür diledim. As kalsın çocuğumu mah edecektim. Matematik ödevinden sadece 2 soru verdim. Çocuk, şaşkına döndü. “Gerçektenmi? Yaşasın!”dedi. Şimdi birlikte ders çalışıyoruz. Çocuk soru çözerken ben de başka soru yapıyorum. Çocuğunki yanlış olasa bile iyi çalıştığını takdir ediyorum. O çok sevinip kucaklanır. Çok mutluyuz. Çocuklarımı inanıyorum. Ben artık bas bas bağırmıyorum. İlk önce biz annebaba davranışı değiştirmek gerekiyor.

    Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s