Okul öncesini nasıl geçirebilir

Okul öncesi eğitim konusunda dünyanın en önde olan ülke ABD’dir. Fakat orada belli olan bazı olumsuz bilgiler Türkiye’de pek bilinmemektedir.

ABD okul öncesi çocuk eğitim merkezinin geçmişte başkan olan, çocuk psikolog Prof.David Elkind tarafından kasım 12, 1987’de sunulan “Miseducation: Preschoolers at Risk”den alıntı;

ABD’de Okul öncesi döneminde sistematik kültür eğitimi(yazı yazma, mat gibi) gören ve görmeyen çocukları 15 yaşına kadar takip edip, analiz yaptığı bir araştırmasına göre; Erken eğitim gören çocukların teenager (ergen)olduktan sonraki yaşlarında çocuk suçları işleme olasılığı daha yüksek çıktı.

Başka bir araştırmaya göre erken eğitimi(aynı tür eğitim) gören çocukların ilkokula girdikten sonra daha saldırgan tavır gösterdiği belli oldu.

19 yüzyılda ABD Massachusetts eyaletinde 2-4 yaşların yaklaşık 3/10 okula gidip okuma yazmayı öğreniyordu. Aynı dönemde İngiltere’de Robert Owen   (Galli reformcu ve sosyalist.) Okul öncesi eğitim sistemini yürütmeye çalıştı fakat ikisi de başaramadı. Sonuçta erken yaştaki çocuklara okuma-yazmayı öğretmeyi bıraktılar. Yani erken çocuklukta en öncelikli sırada duygusal istikrar var ve sadece deneyimsel öğrenme kabul edilir diye sonuçlandırıldı.

Neden öyle sonuç çıkmış? Çünkü, bunlar çocukların doğal gelişmesine uymayan bir eğitim olduğundandır. Itoyama hoca, ”Tırtır dönemde tırtır gibi yaşamalıdır. Tırtıra uçmaya öğretmek gibi doğal gelişmeye uymayan bir eğitim alan tırtır, sağlıklı bir pupa olamaz, sağlıklı bir kelebek olamaz” diyor.

Peki, aileler evde okul öncesi çocuklar için neler yapabilir? Duygu eğitimi nasıl yapılır?

Erkenden sanat kursuna göndermek mi?

Daha önemli şeyler, doğada kalmaktır.

Rüzgar seslerini dinlesin. kuşların seslerini, su seslerini dinlesin.

5 duyu yetiştirin, toprağın otların taşların kokusu, dokunuş…derin, ince duyguları yetiştirin, hoş bir şeyler olarak. Siz de birlikte keşfedin, zevk alın. Sanat zaten bunları ifade ediyor. Güzel şeyleri gösterelim. Müzik konser, resim sergisine götürebilirsiniz.

Ayrıca özel yerlere götürmenize gerek yok. Yakınızdaki park yeterlidir. Güzel rahat alanlarda kalmak, orda mutluluk hissetsin.  Zamanlar yavaş geçer, çocuk dünyasında çocukluğunu yeter ki geçirsinler. Özgünce bir şeyleri yaratsın. Doğada zengin malzemeler bulunuyor.

Ve, anne güzel kelimeleri kullanarak ifade etsin. 1-3 yaşına kadar basit ifade olabilir, banyo yaparken sıcak, soğuk gibi kelimeleri yaşatarak verelim. 3-6 yaşındaysa, anneden çocuğa konuşmak, her konunun örnektir. Mesela, havada değişik bir bulut bulduysanız, “Bak orada komik bulut var” demek yerine, “Gökyüzünde pamuk şekerine benzeyen bembeyaz bulut yüzüyor..” Yumuşacık sıcacık dil yağmuru verin, çocuklara hayata bağlayarak sözcükleri kazandırın.

Çocuğun beyine bu görüntü kayıt edilir. Sonraki hayatta “bulut” “pamuk şeker” “bembeyaz” gibi sözcükleri gördüğü zaman, o bulut görüntüsü hatırlanacak. Bunların hepsi akademi gücünün kaynağı olacaktır.  “bulut”diye sözcüğü görüp sadece beyaz basit bulutu hayal eden çocuk ile zengin sözcüklerle çeşitli bulutları hayal eden çocuk arasında  anlama konusunda da hissetme derecede de fark olacaktır.

En iyisi dışarıda kardeşlerle arkadaşlarla oynamak, Türk geleneksel sokak oyunları, sek-sek, saklambaç, …(Bunlar çocukları zeki yapar. Onun için daha çok önem verilmelidir)

Evde de bir çok geleneksel oyunlar var. Haydi hatırlayalım, kışın sobanın önünde kardeşlerle Dede Ninelerle neler oynadık… (Okuyucular daha iyi bilir!)

Bir çorap ile bir madeni para kullanarak oynuyordunuz…

Oyun evi, hamur, kağıt çalışması, ip oyunu gibi oyunlar.  Yani pek teknolojiye dayalı olmayan oyunlar.

Resimli kitaplar da okuyabilirsiniz. Eğitici kitap diye satılanları pek tavsiye etmiyorum. Okuduktan sonra detayları çocuğunuza sormak yerine, hikayenin devamını birlikte yaratabilirsiniz.

“Çocuklar için zekayı geliştiren, dikkati toplayan” diye reklam yapan kitaplar, pazıllar satılıyor. Bunları sadece boş vaktini değerlendirmek için ara sıra kullanabilir, ama ihtiyaç değildir.

Önemli olan masada oturarak ders çalışmak değildir. 3.sınıfa kadar NE KADAR AZ DERS ÇALIŞIRSA O KADAR İYİDİR. 60 ayı dolunca Donguri çalışmasına başlatın yetiyor.

Yazıları kendi kendine keşfeden çocukların, ders olarak verilen çocuklardan, daha sonraki derslerde ve sosyal hayatında daha başarılı olduğu biliniyor. Onun için siz 1.sınıfa kadar yazıyı öğretmeyin, çocuğunuz sorarsa sesi söyleyebilirsiniz, ama yazdırmayın. Kendisi yazıyorsa öyle kalsın dokunmayın.

Tablet, bilgisayar oyunu, elektrik oyun cihazı, cep telefonu gibi aletlerden uzak dursun. Bu konuda çok sayıda çocuk doktorları, psikologlar da uyarıyor, lütfen ciddi alın .   Özellikle şiddet içeren görüntüler ömür boyu beyinde kalır ve ilerde olumsuz bir davranış olarak ortaya çıkabilir.

Sanal dünyada fazla kalan çocuğun psikolojisi zayıf kalabilir.   Okul öncesi dönem, bir insanın kökenini oluşturan dönemdir. Gününün çoğunu gerçek bir dünyada yaşayıp İNPUT yapmalı, sanal dünyada değil.

Küçük çocuklara yönelik eğitim programını tablet üzerinde vermek yerine çamurla ya da hamurla özgürce oynaması daha etkili olur. Neden bilgisayar üzerinde resim  çizdiriyorsunuz, kağıt ve kalemle daha rahat çizmek varken?

Gördüğünüz gibi bu dönemdeki çocuklara özel eğitime gerek yok, masrafa gerek yoktur.

Güle güle büyütün.

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s