Üçgen Çarpım Tablosu Uygulama

Türkiye’de 2.sınıf öğretmenlerinin büyük çoğunluğu MEB müfredatından önce Aralık ayı ya da Kasım aylarında çarpma tablosunu ezberletmeye başlarlar. Çocuklar sonra sıkıntı çekmesin diye mi, velilerin istekleri doğrultusunda mı olduğunu bilemem. Bu konuda bazı öğretmenlerin yanlış düşünceleri vardır, “Çarpma tablosunu ezberlemeyince çarpım sorularını ve bölme sorularını yapamazlar” fakat biz Donguri yöntemini uygulayanlar bu düşüncenin doğru olmadığını biliyoruz. Çarpma kavramı yeterince verilmeden önce, tablo verilen bazı çocuklar çarpma sorularıyla karşılaştıklarında sadece iki rakamı çarparak işledikleri için karışık soruları yada sayılar büyüdükçe yapamadıkları Türkiye’de ve Japonya’da da yaygın görülen biçimdir.

Ritmik sayma, bu bir şarkı olduğu için pek zararı yoktur. Bu konu MEB müfredatında olduğu için işlemek zorundasınız. Fakat 2.sınıfta 5’ ler kadar çarpmayı işlendiği için 2’ler 3’ler 4’ler ve 5’lere kadar olmalıdır. Bazı öğretmenler ilerde işe yarar diye 11×11,12×12, gibi büyük sayılarla çarpmayı ezberlettirdikleri görülmektedir. Bunları yapmak için uygun zaman değildir. Bu dönem öncelikle çarpma kavramının oturtulması dönemidir.

Japonya’da Donguri’yi kullanan öğretmenler üçgen çarpım tablosunu farklı yöntemleriyle kullanılıyorlar. Böyle olmalı diye bir kural yoktur. İtoyama hocanın tavsiyesi, sınıf öğretmenin çarpma dersleri başlayınca, çocuklar günde 1 ünite (mesela 2-3-6) yi deftere yazar, parmaklarla 2,3,6 rakamları saklayıp üniteyi bir şema olarak ezberleyecekler.

2.sınıf, 5’lere kadar müfredatında olduğu için ona göre üniteler verilecek. Tablonun fotokopisi, 2’şer adet çocuklara verebiliriz, birini evde ödev yaptığı odasındaki duvara yapıştırsın, ötekini ise matematik defterinin son sayfasına pritle yapıştırsın. Sınıfta büyükçe bir kartona yazılabilir. Çocuklar her zaman ona bakabilir, dönem sonuna kadar anladıysa tamamdır.

Ben, biraz değişik yaparım. Sarı kartondan daireleri kesip arkasına ince magnet yapıştırıp “altınlar” yapıyorum. Mesela beyaz tahtaya bir ada çizip üzerine 20 tane altını yapıştırıyorum. Korsan rolünü oynayan 4 çocuk tahtaya gelip altınları kapar ve aynı sayıda paylaşırlar. Sonra 4-5-20 üniteyi doldurmalılar. Birinci ünite 3 rakamla, ikinci ünite 3 resim( 4 korsan/kişi başı altın /toplam altın) çizmeliler.

sankaku 5nodan

2 korsan, 3 korsan, 4 korsan diye her seferinde korsan sayları ve altın sayları değiştirilir. Altın sayısı büyüdükçe paylaşmakta zorlanırlar, bazen dakikalar sürüyor, ama çocuklar sonunda bulurlar. Zaten Donguri sorularını yapan çocuklar, 3 rakamın ilişkini çabuk kavrarlar ve çok eğlenirler.

Bu işlere 2.sınıfın her hangi zamanında başlatabilirsiniz. Derslerde çarpmayı vermeden önce hazırlık çalışması olarak yaptırabilirsiniz. Çarpma bölme diye kelimeleri kullanmamaya dikkat edin. Zaten bazı çocuklar bir ara dan sonra “Biz çarpma mı yapıyoruz? Bölme mi yapıyoruz?” diye sorarlar.   Onlar büyük kardeş falan oldukları için biraz işi biliyorlardır.

Derslerde çarpmayı işledikten sonra alıştırma olarak tabloyu verebilirsiniz. Bazı öğretmenlerin verdikleri çarpma tablosunun tamamını 5 kere yaz gibi ödev vermekten çok daha iyidir. Ama benim tavsiyem, bunlar için çok fazla vakit ayırmanıza gerek yoktur. Yani yapılmalı gibi bir şey değildir. Donguri’yi bilenler ise tabloyu ezberlemezse de nasılsa cevabını bulurlar.

<1MX86

Solucancık Solo, 1 saate 3 adım atabiliyor ve 3 adımla 2mm ilerliyor. Bugün hava güzel olduğu için yürüyüşe çıkıyor.Gidilecek yer, evinden 6cm uzakta olan parktır. Solucancık solo  parka, kaç saat sonra ve toplam kaç adımda gidebilir? 

IMG-20150528-00645

Ben haftada bir Donguri derslerinde 3 ay çarpma hazırlık dersi yaptım. (bir seferde 15 dakikalık) Nisan ayında sınıf öğretmeni tarafından çarpmayı öğrenen bir 2.sınıf öğrencisi, 6×15=90 ifadesini kullanıyor. Bu öğrenci, sınıf ortalamasında olan biriydi. Yani bu sınıfın çoğu bu soruyu eğelenerek çözüyorlardı.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s