Süreci resimlemek

IMG-20150217-00595 IMG-20150217-00596

<0MX69> Ucunda biber olan şiş kebaptan 30 şiş aldım. Her gün 5’er şiş yersem kaç günde bitirmiş olurum?

Donguri dersini 6 aydan fazla gören 1.sınıf çocukları bu soruyu görünce  “Çok basit” diyerek eğlenerek çalıştılar. 30 tane şiş çizdikten sonra, kimi beşer beşer yuvarlağa aldılar, kimi beşer beşer çizgiyle ayırdılar, kimi beşer beşer çarpı koydular. Böylece çarpmayı bölmeyi henüz okulda görmeyen 1.sınıf çocukları sonuna kadar çizip çözdüler. Ben de çocuklar da öyle alıştık ki, sanki gayet normal bir şey gibi idi.

Peki, Donguri’ yi hiç görmeyen çocukların tepkileri nasıl olur? 2 yıl önce 2.sınıflardan birisine yeni Donguri dersine başlamıştım. Dönem başı olduğu için onlar da henüz çarpma bölmeyi bilmiyorlardı. Aynı soru verilen çocuklar “Anlamadım” diye bana baktılar. Ben “Neden anlayamıyorsunuz?’ diye sordum. “Okulda görmedim. Öğretmenim öğretmedi.”dediler. Bir çocuk, “Bu toplama mı, çıkarma mı” diye sordu. Matematik dersinde önce çözüm gösterilecek, sonra öğrenci onu ezberleyip pekiştirecek diye düşünüyorlardı.

Ben çocuklara resmi çizip düşünelim dedim. Çocuklar, şiş kebap resmini çizmeye başladılar, fakat 30 tane şiş kebabın tamamını çizen, sınıfın yarısı bile değildi.

  1. Çizmeye devam etmek için sabredemiyor.   Bıkıp çalışmayı bırakanlar var.
  2. Kibarca çizemiyor. Sayarken düzenli sayamayıp 13-15-18 gibi atlayarak sayanlar. Aynı şişi  iki kere sayanlar. v.b.
  3. Çok hızlı sayanlar, sayma sesi ve parmakla gösterme temposuyla aynı olmuyor, kaç kez denese de doğru sayamıyor.

1-3 tepkisini gösteren çocuklar, düzeltmeden derslere devam ederse ne olur, temel sağlam olmayan ev yapmaya devam eder gibidir. Kalan çocuklar 30 tane şiş kebabını çizdiler ve sonra ne yapacaklarını bilemez halde bana baktılar. Bu çocuklar, anasınıfından 1.sınıfa kadar onlarca yüzlerce resim çizmişlerdi ki, neden devamını çizemiyorlar? Resim çizmeyi seviyor/sevmiyor, mesele o değil. Soruyu anlayamıyorlar mı? Bu soru çok basit olduğu için beşer tane azalan görsel imajı vardır beyinlerde, fakat onu nasıl resimleyecek bir türlü fikir gelmiyordu. Şimdiye kadar, onlar insan, manzara, araba gibi nesneleri çizmişlerdi, fakat bir resmin içinde zaman ve durum değişen resim, yani süreci resimleme çalışması yapmamışlardı.

Süreci resimlemek,( şemayı çizmek,) ilerde düşünme sürecini işlemlerle ifade ederek yüksek düzeydeki mantığı kurma becerisini kazandırmaya yol açar ve bütün çocuklarda istenilen konudur. Bu becerisi olan çocuklar, olmayanın üstüne çıkabilir. Bir Donguri sorusunu anasınıfı öğrencisi çözerken aynı soruyu 6.sınıf öğrencisi çözemiyor gibi örnekler nadir değildir.

Bir Cevap Yazın

