Düşünmek nedir?

Anlamak; harfleri /sözcükleri görsel imajıyla canlandırmak demektir. 

Düşünmek; o canlandırılmış görsel imajı işlemek (kopya/taşıma/şekil değiştirme/ karşılaştırma/çağrışım  gibi somutsal işlemi yapmak) demektir. 

Donguri çalışması yaparken  bunları etkili şekilde  yaşayarak, düşünme becerisini geliştirmektedir.  Matematiksel tekniği fazla bilmeyen çocuklara ileri düzeydeki soruların verilmesinin asıl amacı budur. Bazı örnekleri size gösteriyorum.

İmajı kopya

<1MX86>Solucancık Solo, 1 saatte 3 adım atabiliyor ve 3 adımla 2mm ilerliyor. Bugün hava güzel olduğu için yürüyüşe çıktı. Gidilecek yer, evinden 6cm uzakta olan parktır. Solucancık Solo  parka, kaç saat sonra ve toplam kaç adımda gidebilir? 

Çocuklar, 1saatlik mesafeyi sabırla kopyalarak  çözüme ulaşmaya çalışırlar. Bu çalışmasının semeresi olarak , önemli matematik keşifleri  kazanabiliyor.  Çocuklar, “Bu yöntem ise çok yazmak  gerekiyor. Bir çare yokmu acaba..”diye düşünürken, 1 saat/3 adım>>>>10 saat/30 adım diye orantı kavramını keşfederler.  İlerde,  2.denemede, belki de  3.denemede de 60:2=30 diye işleminden cevap çıkartabilir  olacaktır.

 (1saat:3adım:2mm =  30saat : 90adım :60mm)

Bu süreçlerde kişisel farklılık olabilir, ama   bir kez bunu anlamışsa ne kadar güçlü uygulama becerisini kazanmış olduğunu vurgulamak istiyorum. 

 

 Şekil değiştirme 

<1MX92>Balinanın yemeği planktondur. Kırmızı plankton ve mavi planktonun toplamı 1,200 tanedir. Kırmızı, mavinin 5 katı olduğuna göre kırmızı ve mavinin sayılarını bulun. 

Kırmızı, mavinin 5 katı olduğunu anladı. Fakat bir katın kaç plankton olduğunu bilemediği için verilen koşula uyana kadar defalarca deneme yapar.    

 

 

 

 

  İmajı karşılaştırma 

 <4MX91>Burası “Yok Yok Market”tir. En çok yıldızlar ve altın lokmalar satılıyor. Bir tane yıldız ile bir tane altın lokmanın fiyatı 5 milyar TL olup, bir tane yıldız ve iki tane altın lokmanın fiyatı 8 milyar TL’dir. Bir tane altın lokmanın fiyatını bulun.

*o= 5milyar     *oo=8milyar 

Bu iki kısmını karşılaştırarak ortak kısmını buldu.

(Türkçe kontrolu: İsmail)

 

2 Comments Kendi yorumunu ekle

  1. aysehanim diyor ki:

    çok güzel anlatmışsınız, sevgiler….

    Beğen

    1. ankmm diyor ki:

      Yorumunuz için teşekkür ederim. Bu sefer imajın (Kopya,Şekil değiştirme, karşılaştırma)işlemlerinden bahsettim.( Not;imaj koplya konuda işleminde bir hata vardı, düzelttim. ) Yakında devamını yazmak istiyorum.

      Beğen

Bir Cevap Yazın

