Stresli çocuk ve stressiz çocuk

Merhaba, ben Ankmm.  Şehir yaşamında çocuklar için stresli ve stressiz ortam nasıl oluştuğunu sizinle düşünmek istiyorum.  

(A aile)

Çocuk: Ben geldim.

Annesi: Hoş geldin yavrum. Hemen ödeve başla.

Çocuk: Yah, ben yeni geldim anne. Ben acıktım.

Annesi: Geçen veli toplantısında öğretmen ne dedi biliyor musun? Eve gelince hemen ödeve başlasın bitirsin dedi. Bugünkü ödev ne, göster bakayım.

Çocuk: Of, çok sinirlendim. 

Annesi: Ben sana kek yaptım. Çayı da getireyim. Hadi matematikten başla. 

Çocuk: Anne, ben 11.sorusunu anlayamadım.

Annesi: Hangisi?  Böyle zor soru 2.sınıf çocuğuna verilir mi? Ben de anlayamadım. Aşağıda seçenekler var ya. Anlayamadıysa sırayla deneyebilirsin. Hiç unutma.

Çocuk: Öğretmen eğer anlayamadıysa boş bırak dedi, anne.

Annesi: Yavrum, ödev boş verirsen kötü not alırsın.

Çocuk: Ben bir saat çalıştım. Yoruldum. Televizyonu izlemek istiyorum.

Annesi: Of, sen daha ödevin yarısı bile bitirmedin. Neden kendi kendine çalışamıyorsun? Matematiği bırak. Sonra babaya soralım. Önce Türkçe ödevini yap.

Çocuk: Ben çok sıkıldım.

Babası: Ben geldim. Nasıl geçti bugün?

Annesi: Hoş geldin canım. Matematik forokopisini hiç anlayamadık. Bir bakar mısın?

Babası: Tabii ki. ..Hm, bu tersten çözülen sorudur. Bu tip sorular arka arkadan çözebilirsin.

Çocuk: Baba, kafam şişti. 

Babası: Anlayamadığı yerine x ve y koyunca hemen çözülür. Geçen gün öğrettim ya?

Çocuk:  Daha okulda öğrenmedim. Anlayamıyorum ki.

Babası: Ben tekrar anlatayım endişe etme. Biz bunlar ortada gördük ama…

Babası: Tamam bitti. Saat 7.30 olmuş. Hadi acıktık yemek yelim.

Annesi: Hayat bilgisi ödevi kaldı. Önce çocuğu besleyelim. Bu arada sen bilgisayardan yazıyı çıkartır mısın? Çocuk kendisi internette girince kötü sitelere girebilir.

Babası: Haklısın.  Konu ne?

Annesi: Dünya Çocuk Hakkılarını A4 kâğıdına yaz.

Annesi: Bak, baban sana nasıl yardım ediyor. Hadi, bunu defterine yazacaksın.

Çocuk: Anne, yazıyı deftere yapıştırınca olmuyor mu?

Annesi: Sen öyle yapınca geçen gün eksi aldın ya. Olmaz öyle. Hadi çabuk yaz, hadi hadi!

Çocuk: Benim uykum geldi, anne.

Babası: Gel oğlum. Televizyon dizisi başladı. Birlikte seyredelim.

Annesi: Dur daha ödev bitmedi. Öğretmen her gün ailece okuma saati kuracaksınız dedi. Yarım saat hep birlikte kitap okuyacağız.

Babası: Bu saatte mi? Ona geliyor ya.

Annesi: Bütün derslerin temeli Türkçedir. Her gün kitap okumayınca başarılamaz dedi öğretmen.

Babası: Tamam. Ben gazeteyi okuyacağım.

Çocuk: Ben uyumak istiyorum anne…

Annesi: Hadi sabır et, ben sana bir sürü kitap aldım. Hiç sıkıcı değil, eğlencelidir.

Çocuk: Ben kitapları sevmiyorum. Neden aldın?

Annesi: Yavrum, sen matematikten hep kötü not alıyorsun ya. Konuyu anlamak için mutlaka kitap oku dedi öğretmenin. Lütfen okur musun, hadi…

Çocuk: Kitap okuyunca bana Playstation alacak mısın?

Babası: Tabiî ki oğlum. Boş zamanlarda bol bol oynarsın.

Annesi: Yavrum, sen gerçekten okuyor musun? Sesli oku, sesli.

Çocuk:  O ZAMAN KELOĞLAN DAĞLARDAN ….saat kaç?

Babası: On buçuk. Bu ne ya, her gün her gün…Yat artık. Sabah gene kalkamazsın.

Annesi: Hadi banyoyu yap, dişilerini fırçala…Ben de çok yoruldum..

Babası: Sen çok iyi annesin, fedakârsın. Seneye çocuğu etüde gönderelim. Ödevi okulda yapsın gelsin. Biz de rahatlarız.

Çocuk: Ben yatıyorum anne.

Annesi: Saate bak. Gene 11’i geçti. Okuldan gelince hemen ödevini bitirirse bu kadar geç kalmaz. Bundan sonra hep öyle yap tamamı? Zamanı iyi değerlendirmelisin. SBS’de başarmak için en önemli şeydir, anladın mı?

***************************************************************

(B aile)

Çocuk: Ben geldim.

Annesi: Hoş geldin yavrum. Ellerini yıka, ikindini ye.

Çocuk: Bugün çok ödev var, anne.

Annesi: Hiç endişe etme. Hemen dışarı çık oyna.

Çocuk: Mehmet çağırıyor! GELİYORUUM!

Annesi: Hava kararmadan gel oldu mu? Bir de , gelirken 1 litre ve 200ml kutu sütü birer tane marketten alır mısın?

Çocuk: Tamam anne.

Çocuk: Anne, ben geldiim. Bugün iki golü attım. Çok eğlendim. Yardım edeyim mi sana?

Annesi: Salata için sebzeleri doğrar mısın? Sonra ödevini yapalım.

Çocuk: Evet.

Annesi: Matematik fotokopisinden bunları yapacaksın.

Çocuk: Sadece iki tane mi? OLEEEY!

Annesi:Yanında ben de deneyim bakalım.

—20 dakika geçti—

Çocuk: Çok zordu anne.  Ben buraya bir kutu yazdım. Bu aklımda tuttuğu sayı. Bunun 3 katı bunlar. Oraya 5 ekliyorum. Toplam 65. Onun için, önce 65 ten 5’i çıkarıyorum, sonra 4’de bölünce 15 çıkıyor. Doğru mu?

Annesi: Aferin, bak, benimki de aynı çıktı. 

Çocuk: Şimdi Türkçe ödevini yapacağım.

Annesi: Sen metini oku, şu 3 soruyu yap yeter.

Çocuk: Anne bitti. Hayat bilgisi kaldı.

Annesi: Ben bilgisayardan bir yazıyı çıkarttım. Ben okuyorum sen dinle. Sonra konuyla ilgili şeyleri konuşalım.

—Ödev 40 dakikada bitti—

Çocuk: Baba geldi.

Babası: Bugün saat sekizde Galatasaray maçı var. İlk yarını seyredebilirsin.

Çocuk: OLEEEY! Hemen yemek yelim. 

—saat 8.45’te çocuk yatakta—-

Babası: Dün okuduğum kitabının devamını okuyayım sana. Az kalmıştı.

Çocuk: Ben devamını okulda okudum bitirdim. Çok merak ettim de…

Babası: O zaman bugün başka kitabı okuyayım.

—saat 9:00 uyku saatı—-

****************************************************************

Yukarda konuşılan sözler, farklı insanlardan gerçekten duyduklarmı topladım. İki aile de iyi niyete çocukları  ilgileniyor. Fakat  A ailenin çocuğu stresli ve başarısız, B ailenin çocuğu stressiz ve başarılıdır. Henüz 2.sınıf olmalarına rağmen, çocuklarının düşünme becerilerinde fark olmaktadır.

A ailenin annesi, okul öğretmenin sözünü çok iyi dinliyor.  B ailenin annesi Donguri yöntemiyle çocuğu yetiştirdiği için bazı konularda okul öğretmenin sözlerinden aykırıdır.

A aile, çocuğa ödevin tamamını yaptırmaya çalışıyor. Çocuk, okuldan gelip stres atamadığı için stresli ve dersten bıkmış halinde. Ailesi, ödevde yardım ederken soruyu çözmek için tekniği öğretiyor. Fakat, 12 yaşa kadar çocuklar için daha önemlisi düşünme becerisini kazandırmaktır.

Kaynak kitaplarında görünen test şeklindeki sorular, 3-4 tane cevaptan seçiliyor. Cevabını bilemezse bu seçeneklerden birer birer denemesini söyleyen anneleri çok  gördüm.  Bu, sınav için etkili yöntemdir ama 1.sınıftan böyle alışan çocuklar ve kendi kendine cevabını bulmaya çalışan çocuklar arasında büyük bir fark olur. seçenekten deneme yöntemi,  soruyu gerçekten anlayıp anlayamadığı da belli olmuyor.

Matematik soruları çözerken  x,y gibi harfler 12 yaşına kadar kullanmazsa  başarı  artar.  Japonya’daki okullarda  en azından 5.sınıfa kadar kare kullanabilir de harfleri kullanılmaz.  Önce somutsal algılamaya teşvik ediliyor. O yüzden harf kullanarak konular anlatılan kaynak kitapları uygun değil.

B aile, stresinin çocuklara nasıl etkilediğini bildiği için  ilk önce çocuğun stresini atmayı düşünüyor.  Yaz mevsiminde önce ödev yaptırıp sonra dışarıya çıkartabilir. Kış olursa önce dışarıya sonra ödev. Çocuk, dışarıda arkadaşla oynarken  düşünme becerisinin kaynağını kazanıyor.

B aile, her gün küçük alışverişe gönderip gerçek matematiği yaşatıyor. Annesi, ödevden hepsini yaptırmadan  zor sorulardan az miktar seçiyor. Çocuk, bir soru için yeterki zaman harcayarak  düşünebiliyor. Böylece düşünme alışkanlığını kazanıyor.

 Küçük yaştaki çocuklar, düşünerek yazı yazamadıkları için  B aile, çocuğa fazla yazı yazdırmıyor.   Verilen konuyu en faydalı şekilde sindirmeye çalışıyor.  Televizyonu seyretmek için sınır koyup genelde hafta sonularında seyrediyorlar.  B aile kitap okumak için baskı vermez. Fakat, yatmadan önce hergün çocuğa kitap okur.  En azdan 3.sınıfa kadar çocuklara kitap okmaya devam edin. Çocuğun hayal gücü şahane olur.  

B aile, çocuğun yeterki uyumasına da önem verir. İnsan uyurken öğrendiği  konular kafaya yerleşiyor. Gündüz hasarlarmış hücreler onarılıyor. Japonya’da yapılan araştırmaya göre ilkokul(1-5) döneminde saat 9’da yatan çocuklar en başarılı olmaktadır. 

Çocukluğu kaybetmeyerek mutlu büyüyen çocuklar,  isteklidir, meraklıdır ve orta yaşına ulaştıktan sonra ağır dersleri de sindirebilir.  Özellikle çok miktarda verilen ödev, test,  büyük stres kaynağı olup hem ruh hemde vucut sağlıklığına tehdit edebilir.  B aile, çocuğa pazar günü ders yasağı bile koymuş.

 SBS sisteminde %90’dan fazla ders çalışma kitabına aittir. Eskisi gibi fazla bilgiler istenmiyor.  Yaşına göre düşünme beceresi olasaydı rahatlıkla çözebilir.   Lütfen kendi çocuğunuzu stresten koruyun.

One Comment Kendi yorumunu ekle

Bir Cevap Yazın

