Duyarlı sayma-Üçgen Görsel Sayma Tablosundan önce-

Bazen “Hala parmakla mı sayıyorsun?”diye söyleyenler var. Ne olursa olsun bu söylenmemelidir. Bu söz, bilimden uzak ve fakir bir düşünceden çıkan en kötü sözlerden biridir. Öğretmenlik formasyonu yok demektir. Fakat ben bir ilkokul öğretmeninden bu sözü duymuştum. Eğitimin ne olduğunu, matematiğin ne olduğunu,  saymanın ne olduğunu hiç bilememiş. Ne kadar fakir bir eğitim dünyasıdır!

Üniversite sınavında parmakla sayması yasak olmaz. Çocukların yetişmesini bu kadar engellen bir söz daha yoktur.Parmak kullanmadan hesaplama gerekçesi hiç yoktur. Doğal olarak ilerde parmak kullanmaz olur. Fakat ‘parmak kullanma yasak’tan olay farklıdır.

‘parmak kullanmak yasak’ yüzünden oluşan zarar büyük olup yürek, beyin ve vücudun her yerini etkiler. Bazen ömür boyu bu yara kalabilir. Ben konuyu hiç abartmıyorum. İyi dinleyin lütfen.

İlkokul 1-5 sınıfındaki çocukların ‘parmakla sayma’, sağlıklı  öğrenme yönünden çok etkili ve önemli yöntemdir. Ben ‘Kıymetli mi kıymetli parmakla sayma’ diyorum.‘Parmakla sayma’, bütün rakamlar ve hesaplar kavranırken en ilkel şekliyle kendine güven kaynağı olur. Bu güveni önemseyip mümkün olduğu kadarıyla uzun süre tutarsa, güven, emin, memnun ve insan olarak gelişmeyi sağlar.

“Aman sadece parmakla saymayı nasıl da abartmış ”demeyin. İnsanoğlu, ellerdeki 10 parmak sayesinde sayma yeteneğini kazanmıştı. Sayısal formül, basitleştirilmiş sembollerdir.    Gerçek nesne olamayan (yeterli varlığı hissedilmeyen) sembol, çocukların güvenine yol açmaz.

‘parmakla saymanın aşırı derecede üstün olmasının nedeni, vücut(beyin)in doğal ve en etkili şekilde kabul etmesi için duyarak sayabilmesidir.  O yüzden ‘parmakla sayma’ ya ‘duyarlı sayma’ diyebiliriz.

 Duyarlı sayma, hızlı sayma yeteneğini sağlar ve emin olma duyarlığını hissedebildiği için kişisel duyguları da dengelenir. Birey olmak için eğitim ise, duyarlılık önemli yer teşkil eder. Ve emin olma duyarlığı varsa onu imajlaştırması da kolaylaşır. İmaj işlemesini herkes aşırı hızla yapabildiği için sayma da hiç alıştırma yapmazsa da aşırı hızla yapabilir olur.

 Saymanın en önemli konusu olan 10’a tümleyen sayıların, duyarlı saymayla öğrenip imaj saymaya kadar geldikten sonra, bu sefer imaj kullanarak 9×9’a kadar çarpmayı öğrenmek için görsel üçgen sayma tablosuna geçebilir. Bu iki konuyu öğrendiyse diğerlerinin hepsini eldeli yazarak sayabilir ve sayma alıştırması biter. Eldeli yazarak sayabilirse 10’a tümleyen sayıları ve 9×9’a kadar çarpma’dan başka zihinden saymaların hepsine gerek yoktur. Gereksiz olmasının ötesinde zararlı olduğu için kaçınılmalıdır.

Yazarak eldeli sayma, ilkokul 1.sınıftan beri birlik rakamların toplanmasını öğretirken de göstermek gerekiyor.  Bunlar parmakla sayılır, fakat yazarak eldeli saymanın şeklini göstermek gerekiyor. ‘Ne kadar basit saymalar bile olsa 10’a tümleyen sayıları ve 9×9’a kadar çarpmadan başka saymaları, hep eldeli yazarak yapılır’ bu önemli temeldir ve bir sene boyunca otomatik yapana kadar öğretmek gerekir.

Böylece özenli hazırlanılırsa zorlanmadan sayma yeteneğini doğal olarak yükseltir.

Reklamlar

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s