Okuma-anlama becerisinin yetiştirmesi

Okuma-anlama için Itoyama Hoca ne diyor?

●Okuma-anlama becerisini yetiştirme; harflerini net görsel imaj olarak (kendine ait orijinal şekli imajının  detaylı senaryo yöntemiyle) tekrar canlandırmadır.

※Ne kadar çok kitap okusa da ‘okuma-anlama’ tanımsızsa  (somutsal olarak yapılan ) ı anlamazsa zamanını hayli gereksiz  kullanarak sonuçta okuma-anlamanın ne olduğu bile bilmez halinde kalacaktır.

Tersine okuma- anlamanın ne olduğunu biliyorsa bir tane kitap okumaktan ya da bir cümle okumaktan okuma- anlama becerisi yetiştirmesi zorlanmadan mümkün olur.

İfade becerisini yetiştirme

●İfade becerisini yetiştirme; canlandırılmış  görsel imajları hissederek yaşamak (tadına vararak) duygularını canlandırmak demektir.

    O duyguyu ifade ederken o noktada olan duygu canlandırmanın en uygun (becerikli)ifade yöntemini kullanmak önemlidir. İfade detaylarına uygun ifade şeklini kullanmaya gerek yoktur. Öncelikle  becerikli yöntemi kullanmak önemlidir.

 Yöntemler sonradan ne kadar olsa da eklenebilir. Fakat o anki duygular sadece o anda yaşayabilir. Duygularını şekillendirmek için o zamanda en beceren yöntem en uygun demektir. Örneğin, konular aynı olan resimlerin, çağlara göre çizme yöntemi değişir.

※kapalı ifadeyi açma da bu detaylı senaryo okuma- anlama yöntemiyle kolayca yapabilir.

※Yazı yazma, yorum metin yazmaktan zorlanan çocuklara müjde.

Orijnal net görsel imajını canlandırabilir olursa, canlandırmış olduğu imaj, duygularını canlandırır.

O zaman, sözcüklerini düşünmeden (yaratmadan/yazmadan) canlandırmış duygularını yaşarken sözcükler akmaya başlar.

Akan sözcükleri not ederse işler bitiyor.   

Yazının düzeltmesini her zaman yapabildiği için pek önemli değildir. Sadece gerektiği zaman gerektiği kadar işlesin yeter.

Önemli olan ‘yazı konusu/ yazmak istediği konu’yu kendi kendine yaratma yöntemini öğrenmektir.

※Metini imajlaştırma; kapalı ifadeyi açmak demektir.  Yazarın geçmişteki görgüyü biliyorsa o bilgi imaj canlandırmak için kullanılır ve aynı metin olsa da canlandırılmış imaj farklı olur. Okur kendisinin olgunlaşmasıyla birlikte kapalı ifadeyi açması da değişir. 

※Bu beceri varsa okuma-anlamanın hiçbir sıkıntısı yoktur. Sınavlar için soru anlamayı eklerse yeter. Tersi (?soru anlıyor ama bu beceri yok?)durumdaki çocuklar zordur. Yetiştirmek için çok zaman gerekmektedir.

Bu noktayı anlamadan okuma-anlama becerisini yetiştiriyorsa eğitim gene tesadüfe bırakılmış olur.

※Tesadüfen okuma-anlama; çok miktarda soruları çözdürürken çocukların pek emin olamadığı püf noktasına dayanarak ‘becerdim’ diye inandıran eğitimdir.  

※    Okumaya devam ettiğinde resimler her an düzeltilir. Böylece akılda net imaj oluşturarak okursa okuma-anlama yetiştirmesi olmaktadır. Dolaysıyla yavaşça metinlerini kendi imajla resimleştirmek, zaman harcayarak ilk sınıftaki çocukların yapmaları gereken konulardandır.

※    Gerçek olarak resim çizmek için zaman harcanmaktadır. Metinin bütününün resmini çizdirmek gerekmemektedir. Fakat okuma-anlamanın ne olduğunu öğretirken bu süreç çıkarılamaz. Lütfen eğlenerek detaylı senaryo yöntemini ilerlemenizi tavsiye ederim.

※    Kafada canlandırılmış imajı düzeltme/işleme, herkes aşırı hızla yapabildiği için, araştırılması gereken konu,  resimle ifade etmektir.

MEB TÜRKÇE 3 Ders Kitabı

“ARICAN”

…Bir gün Ali bahçeye çıkmış. Şaşkınlıktan az daha bayılacakmış. Çiçeklerin arasında küçük bir arı çocuk varmış. Yarı insan yarı arı. Bu  çocuğun boyu kibrit çöpü kadarmış. Kulaklarının yanında birer arı anteni varmış. Sırtında bir çift arı kanadı. Elleri, ayakları, kaşı, gözü insan. Saçları altın gibi sapsarı. Şirin mi şirin bir arı çocuk. Cici mi cici. Elinde bir sopa. Bu sopa sihirliymiş. Ona bindi mi geçmiş yıllara gidebilirmiş…

(tercümenin düzenlenmesi için yardım istiyorum – ankmm-)

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s