İmaj-Fiks

Japonya’nın eğitim uzmanı Itoyama Hoca, harfleri ilk öğrenen çocuklar için en iyi yöntemini gösteriyor. Bu yöntem, Japonya’da binlerce harfin öğrenilmesinde de kullanılmaktadır.

 İmaj-fiks yöntemi, yazmadan öğrenme yöntemidir. Parmak ucunun serbestçe harfleri yazabilecek kadar ince hareketini kontrol altına alma yeteneği, anca 10 yaş civarında gelişiyor.  Ö yüzden, öğretmenlerin çocuklara 1.sınıf ve 2.sınıftayken fazla harf ve cümleyi yazdırmamaları çocukların gelişmelerine büyük katkı sağlar. Onun yerine resim-şekli çizmek ve  daha çok sözcükleri tanımak (öğretmenin okuduğu kitaplardan tanıyıp anlamını öğrenmek, hissetmek, gerçek nesneyi görüp yaşamak)gibi şeyler yapılırsa, çocukların her şeye kadir temel akademi becerileri ta yükseğe gelişir. Çocuklar önce okumayı bilsinler. Yazdırmak için sakın acele etmeyin. Yazmak gerekiyorsa da minimum olsun.

 Okulda yapabilen İmajı-fiks yönteminin örneğin; *Bir günde bir harf öğrenilir. Ertesi günü test yapılır.

1. A4 kağıdın yarısının sol tarafına yazılan örnek harfe iyice bakarak öğretmenin telaffuzunu tekrarlasın.

2.  Gözlerini kapatıp telaffuz ederek örnek harfi kafada canlandırmaya çalışsın.

3.  gözler kapalı halde canlandıramadığı yerini fark etsin.

4.  gözlerini açarak harfi teyit etsin.

5.  gözlerini kapatsın, telaffuz ederek tekrar kafada canlandırmaya çalışsın. (3-5)2kez tekrarda biter.

*Ödev; örnek yazılan A4 kâğıdını ortadan yarıya katlayıp örnek tarafını kapatarak ve harfi hatırlayarak kağıdın boş yerine sadece bir tane yazılır. *Yanlış yazdıysa da düzeltilmeyecektir. Neresi yanlış ise sadece gözle teyit edilir.

 *Test olarak;Test kâğıdı aynıdır.İkiye katlanıp örnek tarafı altta kalır.

1.      Öğrenci gözlerini kapatır.

2.      Öğretmen telaffuz eder.

3.      Öğrenci, öğretmenin telaffuzunu duyarak harfi hatırlamaya çalışır.

4.      Öğrenci,A4 kağıdın boş yerine bir tane büyük harf çizer.

5.      Öğrenci, kağıdını açarak kendini kontrol eder. *Yanlış yazdıysa da düzeltilmeyecektir. Neresinin yanlış olduğunu sadece gözle fark eder. Bütün harfleri bitirdikten sonra, kelimeleri de aynen öğrenir. Bunlarla birlikte öğretmenler yavaş yavaş kitapları okuyup çocukların görsel imajını canlandırmalarına çalışırlar. İkinci kademe olarak ders kitabını öğretmen ve çocuklar hep birlikte okurlar. Üçüncü kademe olarak çocuklar, sesle okuyarak gözle görerek yazarlar. Önemli olan, hep sesli çalışmaktır. Okuma-yazmayı öğrenirken, önce okuma sonra yazmaya geçerlerse daha çok kolaylık ve beceri kazandırılabilir. Dil, özgürce kullanamazsa bir güç olmuyor.  

  http://homepage.mac.com/donguriclub/theory_if.pdf (Japonca)

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s